MÅNDAG

Godkväll.
Dagen sammanfattas med ett ord. KYLA.
Dagen började med att mina kängor var försvunna, hade dem utanför dörren när jag gick och la mig, men när ja vaknade var de borta. Det gillade jag inte, men efter mycket om och men, och med hjälp av löjtnant strandberg, fick jag fram dem tack och lov. Holmström hade fått för sig att busa, fråga inte varför, för jag vet inte. :P Hade varit extremt jobbigt att gå i strumplästen.
Efter frukost, åkte vi tillbaka till Ärna, (LSS, Uppsala) och hade plutonens timme. Mycket likt skolans elevråd. De gick över förväntan. Jag var som sedvanligt sekreterare. Eriksson ny dagelev.
Fick veta av befälslaget att torsdagen kommer ägnas åt samövning med poliserna som är här och har utbildning. Vi skall agera B-styrka i deras kravallövningar. Kommer bli riktigt kul. Ordern var att ställa upp med orgegelbunden klädsel, alltså ej reglementsenligt. Ex: Skyddsmask 90, Stridshanske 2000, Snöblus, Fältmössa 90 cammo, Värmetröja och Gummistövlar, och kortkalsong 93.
Med andra ord kan detta bli en mycket trevlig övning!
 Efter Plutonens timme var det lunch. Biff potatis, sås och lingon. Helt ok!
Därefter började vi våra SIB övningar. Lärde oss hur man säkrar en gata, och hur man tar sig över en korsning. Insåg hur jobbigt det var att ändra från högerskytt, som jag är, till vänsterskytt. När du posterar ett gathörn måste du ändra för att synas så lite som möjligt. Skum känsla. Men övningarna kändes riktigt COMBAT!
Vädret är Soligt, vilket är mycket bra, men det  betyder också att det är kallt. Vind och 5 minus var inte nådigt. Men jag tog mig igenom det. Fortfarande lite kylig i kroppen, men det tinar väl tidsnog. :)
Efter middagen Begav jag och Emelie till NVK möte.  Nätverk för Värnpliktiga Kvinnor, Vi fikade och disskuterade lite problem och brister, men mest tjejsnack. :) Även de nyinrykta tjejerna var där. Kul att träffa dem. När man berättar om NVK möten låter det som att vi har kafferep, och de kanske det är, men det gär så mycket. Man lär känna de andra tjejerna, och om man har problem med något kan man bolla ideer med varandra. 
Efter de var de genomgång på Handranater. Fick veta om massa olika handgranater och hur de fungerar, samt att lära oss att montera en övninsgranat. Även se hur det ser ut när man utlöser en. Det var både spännande och nervöst. 
och sen blev det uppställning i korridoren och Höger vänster om. (slut för dagen) 
 
I skrivande stund har jag precis fått min dagliga kvällsmacka och en Coca-cola. Uppskattas.

Låten som går mest just nu.  (länk till Youtube)
http://www.youtube.com/watch?v=L0VmaJsPWbY


22 Insatspluton - No mercy


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0